تاریخ آخرین بروزرسانی: ۳۱ تیر ۱۴۰۳
زیان انباشته تلفیقی ۲ خودروساز به ۲۲۴ همت رسید.
زیان انباشته خودروسازان از سال ۹۶ همگام با خروج ترامپ از برجام
از ۳ همت به ۱۸۶ همت رسید( طبق صورتهای مالی حسابرسی شده در کدال)
زیان انباشته تلفیقی دو غول خودروسازی نیز از ۱۲ همت در سال ۱۳۹۶ به ۲۲۴ همت در سال ۱۴۰۲ افزایش یافت.
تحریمها و بحث مدیریت دولتی
استخدام نیروی مازاد خصوصا غیرمتخصص و سیاسی
و ایجاد صدها شرکت فرعی موازی که باعث شده سرانه هزینه دستمزد نیروی انسانی در تولید خودرو بالا بره
و شفافیت کاهش و بریز و بپاش زیاد بشه
مازاد دارایی های غیرمولد
خرید سهام خزانه طی دهه ۹۰ با وام بانکی
و تحمیل هزینه های مالی سنگین
لاتاری و قیمت گذاری دستوری
از جمله دلایل افزایش زیان خودروسازان بوده
راه حل:
واگذاری داراییهای غیرمولد و سهام خزانه تودلی و تسویه بدهی های بانکی
ورود خودرو به بورس کالا و قطع لاتاری
ارتباط با خودروسازان خارجی و افزایش تولید انبوه برای سرشکن کردن هزینه ها
الان بیشتر خودرویی ها با کمتر از ۶۰%ظرفیت دارند کار می کنند .
در نهایت خصوصی سازی واقعی و خروج دولت از مدیریت خودروسازان