تاریخ آخرین بروزرسانی: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
وزیر راه و شهرسازی گفت:
در اوایل راهاندازی خطآهن رشت-آستارا ۱۰ میلیون تن بار جابجا خواهد شد.
مدیرکل ساخت و توسعه راه آهن منطقه ۲ شرکت ساخت و توسعه درباره مشخصات فنی خطآهن رشت-آستارا گفته است:
عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر به صورت ۲ خطه در قالب راهآهن قزوین–رشت– بندر کاسپین در مرحله پایانی و آماده ریلگذاری است.
برای ساخت این پروژه ریلی، احداث ۶۳ دستگاه پل به طول حداکثر ۴۰ کیلومتر و یک دستگاه تونل در نظر گرفته شده است.
منجمی با اعلام اینکه خطآهن رشت-آستارا به بیش از ۲۱ هزار تن ریل نیاز دارد گفت: این پروژه ریلی دارای یک دستگاه درجه ۱ (آستارا)، سه ایستگاه درجه ۲ (صومعه سرا، اسالم_ تالش و لوندویل) و پنج ایستگاه درجه ۳ (رضوانشهر_ پونل، ماسال، پره سر، حویق و لیسار) است. بنابر توافق صورت گرفته با سازمان محیط زیست و طبق برنامه ریزی صورت گرفته در اجرای این پروژه کمترین میزان خسارت به جنگلها از جمله جنگل گیسوم وارد میشود.
وی تاکید کرد: این محور ۱۰ ایستگاه دارد که ایستگاه رشت آن ساخته شده و حدود ۵ ایستگاه تشکیلاتی و باری و ۳ ایستگاه مسافری دارد که ظرفیت جابه جایی این مسیر ریلی یک میلیون نفر است.
وی بیان کرد: خطآهن رشت- آستارا در سال اول ساخت با توجه به تملک اراضی باید پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد، در سال دوم ۵۰ درصد و در سال سوم (سال۱۴۰۵) و پایانی باید ۲۵ درصد باقی مانده به اتمام برسد.