تاریخ آخرین بروزرسانی: ۱۴ تیر ۱۴۰۱
شهریار افندی زاده با حضور در بخش خبری ۲۱ شبکه یک سیما افزود: در تفاهمنامه اخیری که منعقد شد علاوه بر صادرات و واردات بر ترانزیت نیز تأکید شد؛ حدود چهار و نیم میلیارد دلار صادرات و واردات و تبادلات تجاری مان هست.
وی اضافه کرد: تبادلات میان روسیه و اتحادیه اروپا بیش از ۲۵۰ میلیارد یورو بود و با توجه به شرایط اخیری که در روسیه اتفاق افتاد و با توجه به این که این تبادلات کاهش پیدا کرده است، ایران میتواند مسیر بسیار خوبی برای روسیه در زمینه ترانزیت باشد.
افندی زاده با بیان اینکه در سفر اخیر به توافق ترانزیت حدود ۱۰ میلیون تن رسیدیم که از طریق خاک ایران بتواند تبادلات جدیدی بین روسیه و کشورهای مختلف ایجاد شود، ادامه داد: کوریدور شمال- جنوب از مهمترین مسیرهایی است که میتواند این را محقق کند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: مسیر ایران و روسیه یا از طریق دریای خزر یا از طریق شبکههای ریلی است بنابراین اگر بتوانیم شبکههای ریلی خود را توسعه دهیم و بعد ناوگان خودمان از جمله لوکوموتیو و واگن را افزایش دهیم قطعاً میتوانیم در آینده نزدیک به این رقمی که توضیح داده شد برسیم.
وی افزود: آن چیزی که برای روسیه مهم است، سرمایه گذاری است که در بندر چابهار، بندرعباس و بنادر شمالی به عنوان هاب منطقه میخواهند انجام دهند؛ امیدواریم از این فرصت دولتهای روسیه و ایران استفاده کنند تا بتوانیم افزایش ترانزیت ۱۰ میلیون تن را داشته باشیم.
افندی زاده اضافه کرد:پارسال کل ترانزیت کشور ۱۱ و نیم میلیون تن ترانزیت کالا داشتیم و با اضافه شدن این ۱۰ میلیون تن، موقعیت خوبی ایجاد میشود که باید از آن استفاده کرد.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در تفاهمنامه اخیر در بنادر خود در بحث حمل و نقل دریایی، ریلی، جادهای و هوایی به توافقات بسیار خوبی رسیدیم و مقام عالی وزارت هم بر عملیاتی شدن این تفاهمنامه تأکید دارد که امیدواریم با کارگروههایی که ایجاد میشود به زودی به این رقمی که اشاره کردیم برسیم.
افندی زاده افزود: برای تسهیل تردد تجار به ۲۸ پرواز در هفته به توافق رسیدیم که باید آن را عملیاتی کنیم؛ صحبتی که انجام شد این است که بتوانیم از نقاط مختلف روسیه به نقاط مختلف ایران امکان پروازها ایجاد شود و تجار و گردشگران ما بتوانند ارتباطات را برقرار کنند، چون هم بحث تهیه و توزیع کالا مهم است و هم بحث زیرساختهایی که میتواند انجام شود و رقابتی که در دنیا در بحث ترانزیت است ایران میتواند سهم بسیار خوبی را از ترانزیت داشته باشد.
وی در پاسخ به این پرسش که این توافقات کی عملیاتی میشود؟ گفت: قرار شد تا سال ۲۰۲۲ قرارداد برقی شدن قطار اینچه برون به گرمسار و وامی که دولت روسیه در اختیار ایران قرار داده، منعقد شود و ان شاء الله در سال آینده میلادی به اجرا در بیاید.
افندی زاده افزود: حتی توافقی انجام شد که در همین قرارداد بتوانیم طراحی پروژه رشت- آستارا را در همین قرارداد انجام دهیم و آن ۱۶۰ کیلومتر را عملیاتی کنیم که از بندرعباس بتوانیم مستقیماً به آستارا، آذربایجان و روسیه یک خط ریلی داشته باشیم و کریدور شمال- جنوب را با توانمندی بالا به جلو ببریم.
وی اضافه کرد: آن چه مسلم است برای تحقق آن ۱۰ میلیون تن حتماً باید شبکههای ریلی مان تکمیل شود و با سرمایه گذاری که انجام میشود ظرفیت بنادر ما افزایش پیدا کند؛ افزایش ناوگان، لوکوموتیو و واگن و ایجاد خطوط مشترک میتواند به تحقق این ظرفیت کمک کند.
معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی درباره اهمیت تکمیل راه آهن رشت- آستارا گفت: اگر این شبکه ریلی ما کامل شود از طریق خلیج فارس به بندرعباس به عنوان بندر اصلی به آذربایجان و روسیه اتصال پیدا کنیم و بعدها حتی از طریق روسیه میتوانیم به اروپا وصل شویم.
افندی زاده افزود: این شبکه ریلی شاید جزو طرحهای شماره یک کشور است که امیدواریم با توجه به این فرصتی که ایجاد شده است بتوانیم شبکه ریلی مان را تکمیل کنیم.
وی همچنین با بیان اینکه شبکه ریلی و بندر چابهار را باید توسعه دهیم، گفت: روسیه خیلی علاقهمند است در چابهار سرمایه گذاری انجام دهد؛ اگر شبکه ریلی بین چابهار را کامل کنیم که بتواند تا سرخس ادامه پیدا کند، این شبکه به علاوه شبکه بندرعباس- آستارا- آذربایجان میتواند یک کامل کننده برای تحقق آن ۱۰ میلیون تن ترانزیت باشد.