تاریخ آخرین بروزرسانی: ۶ خرداد ۱۴۰۲
قاسم ژورمات توکایف» در نشست «شورای عالی اقتصادی اوراسیا» اعلام کرد: کریدور حمل و نقل «شمال-جنوب» باید به همراه مسیر حمل و نقل بین المللی «ترنس کاسپین» توسعه یابد.
وی افزود: مطمئنم اتحادیه اقتصادی اوراسیا بالاخره اروپا و آسیا و شمال و جنوب جهان را به هم وصل خواهد کرد. ما از قصد روسیه برای ایجاد کریدورهایی در مسیر چین، هند، پاکستان، ایران و دیگر کشورهای آسیای غربی و آسیای جنوب شرقی استقبال می کنیم.
کریـدور ترانــس کاســپین از طریــق دریــای خــزر، قزاقســتان را بــه آذربایجــان و گرجســتان متصل و از طریــق ایــن دو کشـور، بـه ترکیـه و اتحادیـه اروپـا می رسد.
کریدور شمال-جنوب نیز نام پروژه بزرگ حمل و نقل است که در پی توافق سه کشور هند، ایران و روسیه در سال ۱۳۷۹، کلید خورد. کریدور شمال- جنوب به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته میشود.
رئیس جمهوری قزاقستان در بخش دیگری از سخنانش، سرمایه گذاری مشترک اعضای «اتحادیه اقتصادی اوراسیا» در ایجاد زیرساخت های دریایی و خشکی در بنادر ایران و ترکمنستان را عامل توسعه جغرافیای صادراتی کشورهای عضو و توانایی های لجستیکی آنها ارزیابی کرد.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا که از سال ۲۰۱۵ تشکیل شده در حال حاضر شامل فدراسیون روسیه، قزاقستان، بلاروس، ارمنستان و قرقیزستان است و علاوه بر این، کشورهای مولداوی، ازبکستان و کوبا نیز به عنوان عضو ناظر دراین اتحادیه حضور دارند. اسفند سال ۹۹، عضویت ناظر ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا در هیات دولت جمهوری اسلامی به تصویب رسید.