تاریخ آخرین بروزرسانی: ۱ فروردین ۱۴۰۲
وزیر اقتصاد گفت:
امیدواریم پیش از پایان دوره دولت فعلی ایران شاهد تکمیل پروژه کریدور شمال – جنوب و افتتاح خطوط راه آهن باشیم.
ما در زمینه پروژه کریدور شمال به جنوب بسیار جدی هستیم و بسیار پیگیرانه این امور را پیگیری می کنیم.
ممکن است آمریکا علاقه ای به تبدیل ایران به یک گذرگاه راهبردی اقتصادی نداشته باشد اما ایران و روسیه بر این هدف اتفاق نظر دارند.
گذرگاه حمل و نقل بین المللی (ITC) «شمال-جنوب» مسیری چندوجهی از سن پترزبورگ به بندر بمبئی (هند) به طول هفت هزار و ۲۰۰ کیلومتر است. این کریدور جایگزینی برای مسیر دریایی کانال سوئز است که اروپا، کشورهای حوزه خلیج فارس و اقیانوس هند را به هم وصل می کند. سه مسیر این کریدور “شمال-جنوب” وجود دارد: ترانس خزر (با استفاده از راه آهن و بنادر) و دو مسیر غربی و شرقی (زمینی).
در خاک ایران، بخش راه آهن آستارا – رشت در چارچوب کریدور “شمال – جنوب” ناتمام مانده است. روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان در حال آماده سازی یک توافقنامه بین دولتی برای ساخت این بخش هستند و قصد دارند در سال ۲۰۲۳ آن را منعقد کنند.
ایران و روسیه خیلی پیشتر از آغاز تحریم ها علیه دو کشور در حوزه های مختلفی با یکدیگر تعاملات و تبادلات داشته اند.
در ۱۱ ماه سال جاری ایرانی، صادرات به روسیه بیش از یک میلیون و ۲۷۷ هزار تن و واردات از روسیه حدود دو میلیون و ۸۷ هزار تن بوده است.
اساسا آینده جهان آینده منطقه گرایی و چندقطبی خواهد بود نه یکجانبهگرایی در اقتصاد جهانی.