تاریخ آخرین بروزرسانی: ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس : وزارت صمت به جای اینکه به امور حاکمیتی خود بپردازد چرا در حوزههای تولید و تصدی و غیره که خارج از حیطه اصول یک مدیریت حاکمیتی و حکمرانی در عرصههای صنعتی دخالت میکند؟
طغیانی ادامه داد: به گفته وزارت صمت بورس کالا مربوط به عرضه کامودیتی است و به خودرو مربوط نمیشود! خوب، کجای دنیا برای عرضه خودرو قرعه کشی وجود دارد؟!
عضو کمیسیون اقتصادی گفت: استدلال های وزارت صمت درباره این تصمیم برای ما قابل قبول نیست و این موضوع را بسیار جدی پیگیری خواهیم کرد.
وی با اشاره به اینکه ساز و کار بورس کالا، یک مدل حراج منصفانه برای خریداران است، افزود: در بورس کالا فاصله بین قیمت کارخانه و بازار دستکم برای خودروهایی که مشمول عدم قیمتگذاری میشود برداشته و توقع ما بر این بود که این عرضه مرتب افزایش یابد، یعنی از دو مدل خودرو فراتر رفته و تعداد بیشتری از خودروها را در برگیرد.
طغیانی تصریح کرد: بورس کالا رانت موجود در اختلاف قیمت بازار و کارخانه را حذف میکرد این در حالی است که متاسفانه وزارت صمت تا کنون برنامه ای برای حل این معضل ارائه نکرده است.
وی با بیان اینکه روند مثبت و خوبی با این طرح در کشور شروع شده بود، گفت: نگاه مجلس این بود که مدل بورس کالا میتوانست برای خودروها آزمون و امتحان شود و به طور قطع اگر آثار آن در بازار مثبت بود، میتوانست در آینده هم ادامه یابد.
وی یادآور شد: بسیاری از کارشناسان، حراج خودرو در بورس کالا را تایید میکنند اما وزارت صمت بدون توضیح قانعکنندهای جلوی این عرضه را گرفته است. بنابراین، وزارت صمت باید در این باره به مجلس توضیح دهد؛ اتخاذ چنین تصمیمهای آنی معنا ندارد، این مسیر غلط است و اقدامات باید به سرعت به ریل اصلی بازگردد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: وزارت صمت به استقبال اینکه بازار توسط تولیدکنندهها و یا فروشندهها دستکاری میشود رفته که اصلاً دلیل موجهی نیست.
به گفته وی؛ باید روش ارائه و فروش خودرو در بورس شروع شود و این می تواند تجربه موفقی در کشور باشد و اگر طرح ناموفق بود می تواند تجدید نظر کرد.