تاریخ آخرین بروزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مهندس اکبری:
مسیر ریلی ایستگاه جیرده به بندر کاسپین ۳۷ کیلومتر می باشد که وظیفه این سازمان تأمین هزینه های تملک اراضی و ایجاد زیرساخت لازم جهت احداث راه آهن به وزارت راه و شهرسازی در مسیر ۱۰ کیلومتری واقع در محدوده خود بوده که در بخش هزینه ای، ۳۵ میلیارد تومان از سهم ۴۵ میلیارد تومانی این سازمان تودیع شده، زیر ساخت های لازم را نیز آماده و تحویل شرکت زیرساخت نموده ایم و در عین حال با اصلاح مسیر ریلی داخل محدوده از سوی این سازمان، علاوه بر کاهش تعداد پل های پروژه از سه دهنه به یک دهنه زمینه تفریق ۵۰۰ میلیارد ریالی هزینه نهایی ساخت طرح ملی مزبور فراهم شده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی با اشاره به اینکه احداث پروژه سینی دوار جهت نقل و انتقال کالا از راه آهن به کشتی و برعکس،دومین مسئولیت ما در طرح اتصال این منطقه به خط ریل سراسری بوده که با ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی تا اردیبهشت سال آتی آماده بهره برداری می شود، افزود: در خارج از محدوده منطقه و در قطعات ۲۷ کیلومتری تا ایستگاه پیربازار رشت، میزان پیشرفت زیرساخت های خط ریلی ۸۱ درصد و در کل پروژه ۶۸ درصد می باشد، این در حالی است که تا کنون ۱۲ کیلومتر نیز ریل گذاری شده و باتوجه به تأکیدات آیت ا..رییسی در جریان سفر به استان، تمام قطعات این طرح ملی تا نیمه نخست سال آتی و در صورت وقوع مشکلات غیرمترقبه با یکی دو ماه تأخیر آماده بهره برداری می شود.
مهندس اکبری مقدم با ارائه تحلیلی از جایگاه و فرصت های بهره برداری از کریدورهای شمال-جنوب و چین-قزاقستان-ایران در معادلات ترانزیت بین المللی و تبیین ویژگی های و مزایای این دو مسیر تجاری، در خصوص برنامه های سازمان متبوع خود چنین توضیح داد که تمرکز این سازمان بر فعال سازی هر دو کریدور بوده و طی این مدت ۱۱ هزار کانتینرTEU ۴۰ فوتی در مسیر چین منتقل و در یازده ماهه سال جاری افزون بر ۲۷۱ هزار تن کالا از طریق بندر کاسپین صادر و وارد شده؛ اما در مقابل در کریدور شمال-جنوب هنوز فعالیت چندانی توسط ذی نفعان این مسیر صورت نگرفته و اقدامات این سازمان علی رغم وجود همه گیری بیماری کرونا ظرف دو سال گذشته بر نقل و انتقال کالاهای هندی و جنوب آسیا از این مسیر به اوراسیا،شمال و شرق اروپا و برعکس متمرکز شده است.