تاریخ آخرین بروزرسانی: ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
به گزارش رسانههای جمهوری آذربایجان، این سند میان شاهین مصطفییف معاون نخستوزیر این کشور به همراه همتای روسی خود الکساندر نواک و رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی ایران امضا شد.
بر این اساس سه کشور بر توسعه کریدور شمال-جنوب برای ترانزیت کالاهای هند و دیگر کشورها از مسیر ایران به آذربایجان و روسیه در راستای کاهش زمان ترانزیت کالا تاکید کردند.
هماکنون هند از طریق اقیانوس هند، دریای سرخ، مدیترانه و دریای سیاه کالاهای خود را به روسیه ارسال میکند، اما با استفاده از کریدور شمال-جنوب، این مسیر کوتاهتر شده و زمان ترانزیت کالا به نصف کاهش یافته و سه هفته خواهد شد.
یکی از دلایل عدم استفاده از مسیر ترانزیتی ایران، نواقص در خطوط آهن ایران، بهخصوص از بندر چابهار به زاهدان و مسیر رشت-آستارا است.
بر اساس سند اعلامیه توسعه کریدور شمال-جنوب، پیشنویس قرارداد توسعه خطوط آهن یاد شده طی یک ماه آماده خواهد شد.
قرارداد راهاندازی کریدور شمال-جنوب در سال ۲۰۰۰ و با مشارکت ۱۳ کشور از جمله هند، ایران، ترکیه، جمهوری آذربایجان و ترکیه امضا شد، اما به خاطر زیرساختهای ناقص ایران هرگز عملیاتی نشد.