اخبار

راهکار کاهش وابستگی بنگاه های اقتصادی به بانک ها

تاریخ آخرین بروزرسانی: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳

سهراب دل انگیران:

روش‌های متفاوتی برای جذب سرمایه به بازار سرمایه و بورس که بسترهای قانونی و مطمئنی به شمار می‌روند، وجود دارد. شرکت سهام عام پروژه از جمله این روش‌هاست.
در شرکت‌های سهام عام پروژه عمدتاً دست دولت در اعطای مشوق‌ها و امتیازات به پروژه مزبور جهت تشویق مشارکت عمومی باز است. از سوی دیگر، در این نوع از شرکت‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری بدون ریسک در دسترس است که عموم مردم می‌توانند سهام ممتاز این پروژه‌ها را با تضمین حداقل کف سود خریداری کنند.
لازم است دولت مشوق‌ها و جذابیت‌ها را به گونه‌ای برای شرکت‌های سهام عام پروژه تعریف کند که جذابیت این طرح‌ها برای مردم بیشتر از بخش‌های غیرمولد و سوداگرانه باشد. از آنجائیکه، حوزه‌های ملک، سکه، ارز و… در حال حاضر سوددهی بالایی دارند، باید مشوق‌های قابل توجهی توسط دولت در نظر گرفته شود.
جذب سرمایه‌های سرگردان عموماً برای دولت‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا به این ترتیب، از یک طرف سرمایه مورد نیاز برای اجرای طرح‌های عمرانی و توسعه‌ای تأمین می‌شود و از سوی دیگر از رونق یافتن سوداگری در کشور جلوگیری به عمل می‌آید.
بورس راهکار کاهش وابستگی تولید به شبکه بانکی
نظرات دکتر سهراب دل‌انگیزان، استاد دانشگاه و اقتصاددان را در خصوص لزوم افزایش جذب سرمایه‌ها در بازار سرمایه و بورس کشور در ادامه می‌خوانید. دل‌انگیزان با اشاره به این موضوع که بورس یکی از مهم‌ترین بسترهای قانونی جذب سرمایه در کشور است و متأسفانه استفاده درستی از آن نداریم، تصریح کرد: از طریق مواردی همچون پذیره‌نویسی، افزایش سرمایه شرکت‌ها و عرضه اولیه می‌توانیم به جذب سرمایه‌های مردمی بپردازیم. اما متأسفانه از این فرصت در کشور استفاده نمی‌کنیم.
وی ادامه داد: مقررات سخت و چارچوب‌های عجیب و غریب باعث شده است که جذب سرمایه چندانی در بستر بورس نداشته باشیم. بسیاری از شرکت‌ها اجازه پذیره‌نویسی و عرضه اولیه را ندارند و همین محدودیت‌ها به کاهش جذب سرمایه‌ها منجر شده است.
این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم بستر بورس و بازار سرمایه را فعال کنیم و به جذب سرمایه-ها بپردازیم، از اتکای کشور به بانک‌ها کم می‌کنیم. به این ترتیب، وابستگی بنگاه‌های اقتصادی به بانک‌ها کم می‌شود و شرایط بهتری خواهیم داشت. لازم است یک نوع تسهیل‌گری در این زمینه داشته باشیم.
دلیل به کار افتادن سرمایه های مردم در بازارهای سوداگرانه
دل‌انگیزان گفت: اگر نتوانیم سرمایه‌های مردمی را به بازار سرمایه و بورس به عنوان بسترهای قانونی و مطمئن جذب سرمایه در کشور سوق دهیم، این سرمایه‌ها بیش از پیش به بازارهای مخرب، واسطه‌ای و سوداگرانه مانند بازار سکه، ارز، ملک و… سوق پیدا می کند.
وی ادامه داد: به کار افتادن سرمایه‌های مردمی در بازارهای سوداگرانه نتیجه‌ای جز رکود، بیکاری و تورم برای کشور ندارد. به منظور بهره بردن از ظرفیت بازار سرمایه و بورس لازم است دولت سیاست‌هایی را در زمینه اعتمادسازی به اجرا بگذارد و سرمایه‌ها را به این بخش‌ها سوق دهد.
این اقتصاددان توضیح داد: تسهیل‌گری امور توسط وزارت اقتصاد و سازمان بورس در زمینه سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و بورس اثرگذاری زیادی در جذب سرمایه‌های مردمی خواهد داشت. تقاضا برای سرمایه‌گذاری وجود دارد و باید بستر را فراهم کنیم. سرمایه‌های خرد بسیاری در کشور وجود دارد که می‌توانیم آن‌ها را با سیاست‌گذاری-های صحیح به سمت بورس و بازار سرمایه سوق دهیم.
دل‌انگیزان گفت: استفاده از روش‌هایی مانند شرکت سهام عام پروژه می‌تواند به جذب سرمایه‌های مردمی کمک کند. باید پروژه‌هایی که تعریف می‌کنیم، پشتوانه داشته باشد. به نحوی که مردم به یک باره به آن‌ها ورود نکنند و بعد متضرر شوند.
وی ادامه داد: درست است که می‌گوییم شاخص‌ها در بورس مثبت است، اما در این بستر نوسانات وجود دارد و باید افراد با آگاهی به این بخش ورود کنند و سرمایه‌گذاری داشته باشند.
نحوه سیاست‌گذاری‌ها در زمینه شرکتهای سهام عام پروژه
این استاد اقتصاد دانشگاه خاطرنشان کرد: شاهد بودیم که سرمایه‌گذاران سال گذشته نوسانات شدیدی را در بازار بورس تجربه کردند. چه کسانی که قیمت سهام‌شان پایین بود و به یک باره صعود کرد و چه کسانی که قیمت سهام‌شان بالا بود و سقوط کرد. بنابراین، باید دولت به تعریف شرکت‌های سهام عام پروژه به نحوی بپردازد که این پروژه‌ها پشتوانه داشته باشند و مردم متضرر نشوند.
وی ادامه داد: باید سیاست‌گذاری‌ها در زمینه شرکت‌های سهام عام پروژه به نحوی باشد که اولاً، بورس آزادی عمل کافی داشته باشد و ثانیاً، نظارت کافی وجود داشته باشد که تسهیل‌گری لازم صورت بگیرد و در زمینه مجوزها وضعیت بهتری داشته باشیم.
این استاد دانشگاه و اقتصاددان خاطرنشان کرد: شرکت‌های سهام عام پروژه اگر با حمایت کافی انجام شوند، می-توانند بستر بسیار مهم و مناسبی برای جذب سرمایه‌های مردمی در جهت توسعه ابرپروژه‌های کشور باشد. این پروژه‌ها باید پیشران توسعه کشور باشند و بتوانند سودآوری مناسبی برای سرمایه‌گذاران به وجود بیاورند. دولت بعدی باید با سیاست‌گذاری‌های صحیح به این حوزه ورود کند و به نجات تامین مالی تولید در بورس منتج خواهد شد./قدس آنلاین

دانلود اپلیکیشن کانون سهامداران

امجدی

شرکت فارس تجارت امجد

آدرس: تهران، خیابان میرزای شیرازی، نبش خیابان چهارم، پلاک 68، واحد 3
کد پستی: 1597856113 تلفن: 02188912269

نماد اعتماد الکترونیکی

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب وکارهای اینترنتی را احراز می‌نماید.

ساماندهی محتوای فضای مجازی

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اعطای نماد اعتماد الکترونیکی هویت صاحب و محل فعالیت کسب وکارهای اینترنتی را احراز می‌نماید.