تاریخ آخرین بروزرسانی: ۵ مهر ۱۳۹۹
دومین روش خرید و فروش سهام: ارائه سفارش خرید و فروش، بصورت تلفنی
حتما به خاطر دارید که گفتیم برای خرید و فروش اوراق بهادار در بورس، چهار روش وجود دارد، ۱- روش مراجعه حضوری به کارگزار ۲- روش ارائه سفارش به صورت تلفنی ۳- روش ارائه سفارش به صورت اینترنتی و ۴- روش آنلاین (برخط). امروز قصد داریم درباره روش دوم، یعنی ارائه سفارش خرید و فروش اوراق بهادار در بورس، به صورت تلفنی برای شما صحبت کنیم.
اغلب شما از خدمات تلفنی و اینترنتی که امروزه، در بیشتر بانکها، برای پرداخت قبوض، نقل و انتقال وجوه و… ارائه میشود استفاده میکنید. کارگزاران بورس هم این گونه خدمات را براساس ضوابط و مقررات خاصی که از سوی سازمان بورس تعیین و ابلاغ شده است، به سرمایه گذاران ارائه میدهند تا فرایند سرمایه گذاری را برای آنها تسهیل کنند.
یکی از این خدمات، امکان ارائه سفارش خرید و فروش اوراق بهادار بصورت تلفنی است، به این معنا که سرمایه گذار میتواند بدون نیاز به مراجعه حضوری به شرکت کارگزاری، صرفا ازطریق استفاده از سامانه مرکز تماس کارگزاری، به صورت تلفنی سفارش خود برای خرید یا فروش سهام و سایر اوراق بهادار را به کارگزار ارائه دهد.
برای فعال کردن امکان ارائه سفارش تلفنی ازطریق مرکز تماس کارگزاری، کافیست سرمایه گذار یکبار به شرکت کارگزاری مراجعه کرده و قرارداد مربوطه را امضا کند. حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از امضای این قرارداد، کارگزاری نام کاربری و رمز عبور مخصوص مشتری را به صورت محرمانه به وی ارائه میدهد. پساز دریافت رمز عبور و نام کاربری، سرمایه گذار میتواند به صورت تلفنی، با سامانه مرکز تماس کارگزاری تماس گرفته و سفارشهای خود برای خرید یا فروش اوراق بهادار را وارد سامانه کند.
توجه داشته باشید ارائه سفارش بصورت تلفنی، هیچ تفاوتی با ارائه سفارش به صورت حضوری ندارد و شرکت کارگزاری، سفارشهای ارائه شده ازطریق مرکز تماس را همانند سفارشهای حضوری، پیگیری خواهد کرد. همچنین سامانه مرکز تماس کارگزاری، به صورت خودکار، به مشتری شماره پیگیری میدهد تا در هر لحظه، بتواند از آخرین وضعیت سفارش خود مطلع شود. برای استفاده از خدمات مرکز تماس کارگزاری، توجه به این نکات ضروری است:
۱- فعال سازی امکان سفارش تلفنی برای مشتریان، به صورت رایگان است و کارگزاران بورس، بجز کارمزد خرید و فروش اوراق بهادار، وجهی در این خصوص از مشتریان دریافت نخواهند کرد.
۲- مشتری فقط ازطریق شماره تلفن هایی که در قرارداد، به کارگزاری اعلام میکند، میتواند با مرکز تماس کارگزاری ارتباط برقرار کرده و سفارشهای خود برای خرید و فروش اوراق بهادار را ارائه کند و درصورت تماس از سایر شماره تلفن ها، به سفارشهای مشتری ترتیب اثر داده نخواهد شد. بنابراین لازم است درصورت تغییر تلفن مشتری، مراتب به صورت رسمی به شرکت کارگزاری مربوطه اعلام شود
۳- مشتری باید مبلغ موردنیاز برای خرید اوراق بهادار به علاوه کارمزد مربوطه را به حساب بانکی کارگزاری واریز و اطلاعات مربوطه را ازطریق مرکز تماس، به کارگزاری اطلاع دهد. در مورد فروش اوراق بهادار هم کارگزاری پس از واریز مبلغ حاصل از فروش به حساب بانکی مشتری (که در قرارداد مربوطه، مشخص شده است)، اطلاعات واریزی را ازطریق مرکز تماس، به مشتری اطلاع میدهد.
۴- با توجه به اینکه ورود به سامانه مرکز تماس کارگزاری، با ارائه نام کاربری و رمز عبور مشتری امکان پذیر است، حفظ و نگهداری رمز عبور و خودداری از افشای آن نزد دیگران، بسیار حائز اهمیت است.
۵- در صورتی که رمز عبور استفاده از خدمات مرکز تماس سه بار به صورت متوالی اشتباه وارد شود، خدمات مرکز تماس برای مشتری غیرفعال شده و ارایه خدمات به وی، مشروط به مراجعه دوباره مشتری به کارگزاری است.
۶- هنگام امضای قرارداد بین مشتری و کارگزاری برای فعالسازی امکان سفارش تلفنی، ساعات دریافت سفارش ازطریق سامانه مرکز تماس کارگزاری در قرارداد مشخص میشود، بنابراین مشتری باید سفارشهای خرید و فروش خود را صرفا در ساعتهایی که در قرارداد مشخص شده است، وارد سامانه نماید، زیرا در غیر اینصورت، کارگزار مسئولیتی برای انجام سفارشهای مربوطه نخواهد داشت.
این نکته را هم اضافه کنم که استفاده از مرکز تماس کارگزاریها برای خرید و فروش اوراق بهادار در بورس، علاوه بر کمک به سرمایه گذاران برای صرفه جویی در وقت و هزینه، ازنظر دقت در انجام سفارشهای مشتری هم کاملا مطمئن است؛ زیرا از هنگام تماس تلفنی مشتری با مرکز تماس کارگزاری تا پایان تماس و ارائه سفارش، کلیه سفارش هایی که مشتری به صورت تلفنی وارد سامانه کرده است به همراه زمان دقیق ارائه سفارشها، در سامانه ضبط و نگهداری شده و به طور کامل توسط کارگزاری اجرا میشود، بنابراین احتمال انجام سفارشی خارج از آنچه مشتری درخواست کرده است، به حداقل ممکن رسیده و حتی درصورت بروز چنین مشکلی که البته احتمال آن بسیار اندک است، موضوع به راحتی قابل پیگیری و رسیدگی خواهد بود.