تاریخ آخرین بروزرسانی: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱
دانستنی های خاور |
دانستنی های هر نماد مشتمل بر تحلیل ها، گزارش مجامع ، گزارش سود و زیان و آمارهای ماهیانه تولید فروش و درامد انهاست. در ادامه به روز رسانی شرکت شرکت ایران خودرو دیزل (خاور) را خواهید خواند.
اطلاعات عمومی |
اطلاعت عمومی شرکت
معرفی شرکت
شرکت ایران خودرو دیزل ، تشکیلات سازمان یافته ای است که ابتدا با نام گروه صنعتی خاور، فعالیت خود را با مونتاژ روزانه یک دستگاه کامیون آغاز نمود و در سال ۱۳۴۳ با توجه به افزایش روزافزون تقاضای خودروی کار در کشور، با احداث سالن های مناسب و تجهیز خطوط تولید، آموزش و جذب نیروهای کارآمد و ارتقاء کیفیت محصولات، موفق به افزایش تولید و ساخت گونه های مختلف کامیون تحت لیسانس شرکت معظم مرسدس بنز گردید.
شرایط بازار رقابتی و لزوم توجه روزافزون به تغییرات تکنولوژی و تحولات سریع ناشی از آن در صنعت حمل و نقل از یک سو و نیاز به تولید نسل های پیشرفته انواع خودروهای تجاری از سوی دیگر، همچنین توجه به ضرورت ارتقاء نظام مدیریت کیفیت و تولید قابل قبول سازمان های استاندارد جهانی برای ورود به ناوگان حمل و نقل بین المللی و جذب بازار فروش در خارج از کشور، این ضرورت مسلم را ایجاب کرد تا تغییراتی بنیادین در سازماندهی و ماهیت شرکت به تناسب اهداف پیش بینی شده پی ریزی شود.
درسال ۱۳۷۸ گروه صنعتی ایران خودرو با خرید سهام عمده گروه صنعتی خاور و الحاق خطوط تولید اتوبوس و مینی بوس خود، شرکت ایران خودرو دیزل را تاسیس نمود و با درک ضرورت توسعه و پاسخ به نیاز روز کشور، طراحی و اجرای پروژه عظیم ساخت تاسیسات و راه اندازی خطوط تولید روزآمد، حیات حرفه ای نوینی را پیش روی این صنعت قرارداد تا ایران خودرو دیزل بتواند با بالاترین کیفیت و به موقع، بهترین خدمات را به صنایع بزرگ و کلیدی اقتصاد ایران و کشورهای منطقه ارائه دهد.
شرکت ایران خودرو دیزل همزمان و به موازات بازسازی و بهینه سازی خطوط تولید، با تقویت و گسترش شرکتهای اقماری تحت پوش و توسعه همکاری با شرکتهای مطرح و پیشرو در صنایع پیشین و پایه، زنجیره تأمین خود شامل طراحی، مواد اولیه، قطعهسازی، موتور، گیربکس و محور و… را تکمیل نماید و خود را از وابستگی به خارج از کشور رهایی بخشد. از شرکتهای زیرمجموعه ایران خودرودیزل در زنجیره تأمین که به سایر صنایع و تولیدکنندگان داخلی و خارجی نیز خدمات ارائه میکنند میتوان ایدم، گواه، چرخشگر، تولید قطعات خاور، تولید محورخودرو و… را نام برد.
همچنین این شرکت با انجام طرحهای توسعه و با راه اندازی بزرگترین خط تولید اتوبوس در خاورمیانه و افزایش ظرفیت تولید سالانه به بیش از بیست هزار دستگاه انواع اتوبوس، کامیون، ون، پیکاپ و مینی بوس افتخار دارد تا به عنوان طلایه دار سازندگان خودروهای کار، علاوه بر کمک به کاهش آلودگی هوا و توجه جدی به حفظ محیط زیست، با تولید محصولات کیفی مطابق با استانداردهای بین المللی، جلوه گاه غرور ملی جامعه قدرشناس ایرانی در عرصه صنعت باشد و می رود تا با اجرای برنامه های راهبردی و تولید در کلاس جهانی، سهم بیشتری از بازار خودروهای کار را در داخل و خارج از کشور به خود اختصاص دهد.
شرکت ایران خودرو دیزل در تحقق اهداف توسعه اقتصادی، با صدور تولیدات خود به کشورهای ارمنستان، قزاقستان، ترکمنستان، آذربایجان، اوکراین، عربستان، عراق ، اردن ،کویت ، امارات متحده عربی، سوریه ، لیبی ، سودان ، بروندی، بورکینافاسو، ساحل عاج، سنگال، گینه، گامبیا، و غنا گام های اثر بخشی را در امر صادرات برداشته است.
تغییرات سرمایه
بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ ۴,۹۸۹,۰۵۹ میلیون ریال بهمبلغ ۳۶,۳۶۰,۸۴۹ میلیون ریال ( از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها مبلغ ۳۱۳۷۱۷۹۰ میلیون ریال و ) در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۱۶ در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.
بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ و صورتجلسه هیئت مدیره مورخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۲ افزایش سرمایۀ شرکت از مبلغ ۳۶,۳۶۰,۸۴۹ میلیون ریال بهمبلغ ۸۶,۳۶۰,۸۴۹ میلیون ریال ( از محل مطالبات و آورده نقدی مبلغ ۵۰۰۰۰۰۰۰ میلیون ریال ، ) در تاریخ ۱۴۰۱/۰۶/۰۹ در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است
سهاداران شرکت
هیات مدیره
مدیران اجرایی
اطلاعات شرکتهای تابعه
اطلاعات زمین و ساختمان
جزییات هزینه های انرژی
گزارش مجامع |
مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت ایران خودرو دیزل (خاور) برای سال مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ با حضور ۵۲.۳۴ ۵ از سهامداران حقیقی و حقوقی، نماینده سازمان بورس نماینده بازرس حسابرس قانونی اعضای هیات مدیره در تاریخ ۱۴۰۰/۰۴/۱۵ برگزار گردید.
حاضرین مجمع
اعضای هیات رئیسه
آقای/خانم محمدباقر حیدرنیا به نمایندگی از طرف شرکت ایران خودرو به عنوان رییس مجمع
آقای/خانم علی همتی به نمایندگی از طرف شرکت سرمایه گذاری سمند به عنوان ناظر مجمع
آقای/خانم مهدی محمدی به نمایندگی از طرف شرکت مهندسی و تامین قطعات ایران خودرودیزل به عنوان ناظر مجمع آقای/خانم محمدرضا بابائی به نمایندگی از طرف شرکت تاپ سرویس به عنوان منشی مجمع
گزارش هیات مدیره
دستاوردها
ریسکها و آثا مربوطه
خرید کالا و محصولات
عملیات پروژه های شبکه
عملکرد اداره مهندسی شبکه طی سال ۲۰۱۱
درحال حاضر تعداد کاربران شبکه گروه بالغ بر ۲۰۰۰ نفر می باشد و شرکت ایران خودرو دیزل با ۷ شرکت تابعه ارتباط On Line دارد و از طریق شبکه جهانی اینترنت و بسترهای ذکر شده جهت سرویسهای اتوماسیون اداری، پست الکترونیکی، سیستم فروش و … استفاده می گردد ، همچنین بالغ بر ۲۰۰ سوئیچ، روتر و فایروال در شبکه وجود داشته که از نظر وسعت ، شبکه شرکت جزء شبکه های بزرگ ایران بوده است.
تشریح اهداف و برنامه های عملیاتی کلان :
- افزایش چرخه عمر محصولات از طریق بهبود محصولات جاری، نوآوری در محصول و کاهش قیمت
تمام شده آنها که مورد تقاضای بازار می باشند .
- بهبود کارآمدی زنجیره تامین از طریق بهینه سازی سطح موجودی ها،کیفیت مطلوب قطعات، تامین به موقع، جذب منابع ارزان قیمت با افزایش سهم ساخت داخل، یکپارچگی اطلاعات در سرتاسر زنجیره تأمین
- افزایش کارآیی عملیات تولید با استفاده از بهبود بهره وری منابع تولید، افزایش اثربخشی برنامه ریزی از طریق هماهنگی بین بخش های فروش،تامین و تولید، کاهش هزینه تولید از طریق کاهش
دوباره کاری و تامین به موقع قطعات.
- بهبود فرآیندهای فروش ،تنوع شیو ه های فروش متناسب با شرایط مشتریان و نیاز آنها و تسهیل در فرایندهای مربوطه جدید، حضور مستمر در بازارهای صادراتی.
- بهبود خدمات پس از فروش در جنبه های کیفیت، هزینه و زمان ارائه خدمات .
- افزایش کارایی پرسنل از طریق توسعه مهارت کارکنان، افزایش بهره وری نیروی انسانی، ارتقای
ایمنی و سلامت کارکنان، بهبود سطح رضایت کارکنان .
- افزایش بهره وری منابع تولید مانند فضای سالن های تولیدی بدون استفاده و نیروی انسانی و …
در اسفند ماه ۹۹ رکورد تولید در دهه ۹۰ شکسته شد جمع تولید همگن در سال ۹۸ معادل ۱۴۷۸ عدد و در سال ۹۹ معادل ۳۸۴۸ عدد و ۲.۶ برابر شده است
در فروش ۷۰۰ میلیارد به ۳۶۰۰ میلیارد تومان فروش محصولات داشته است.
بخشی از عملکرد هم حق العمل کاری بوده جمع عملکرد بیش از ۴ هزار میلیارد توومان محقق شده است.
در سال ۹۸ معادل ۲۵ درصد و در سال ۹۹ ۳۸ درصد بازار در اختیار شرکت است.
۲۱ درصد رشد سهم بازر در اختیار شرکت است .
د رحوزه کامیون ۸۲ درصد بازار در اختیار دیزل است و نگاه دیزل به سمت تولیدات داخلی است و جهش در شرکتهای زیر مجموعه شده است و تولید زنجیره تامین شرکت ۵ برابر شده است و ۱۸۰ شرکت زنجیره تامین نیز هستند که تولیدشان ۵ برابر شده است.
در حوزه کشنده نیز ۷۰ درصد بازار در اختیار شرکت است.
تعداد پرسنل ۱۳۳ نفر کاهش داشته است و عملکرد ۴ برابر رشد داشته است.
در حوزه اطلاعات مالی سود ناخالص ۱۷۰۰ درصد رشد و درامد ۴.۳ برابر شده است و سود ناخالص ۱۷. برابر رشد داشته است
سود و زیان عملیاتی از۴۴۰ میلیارد زیان عملیاتی به ۳۲۵ میلیارد تومان سود عملیاتی رسیده است کمه برای اولین بار است.
زیان انباشته ۵ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است که به ۳ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسیده است و در سال ۱۴۰۱ انتظار تقسیم سود خواهیم داشت.
از سال ۱۳۸۰۰ تا امروز رشد سود شیب عمودی دارد و الان افزایش داشته است.
پروژه های داخلی شرکت
کامیونت به تولید انبوه خواهد رسید.
ماشین ها خاص ۶در ۶ به تولید انبوه رسیده است و ۸ در ۸ هم خواهد داشت. رضایت و درخواست رو به افزایش است.
نیرومحرکه مد نظر شرکت است و تمام موتورهای شرکت به یورو فایو تبدیل خواهد شد و ارزان سازی و رفع الودی و ارتقا گرید خواهد داشت.
اولین بار در دیزل کشنده مناسب ترانزیت تولید شده است و با استاندردهای جدید ۲۷ تا را از ۴۳ تا پاس کرده است و در این حوزه بی رقیب خواهد شد.
مینی بوس ۷ متری هم اماده شده است و اقامات نهایی انجام شود به تولید انبه می رشد.
اتوبوس آمبولانسی برای اورزانس کشور بود که دیزل ۳۵ روزه نمونه را اماده کرده است و تقدیر از شرکت انجام شده است .
اتوبوس های برقی نیز تا پایان مرداد ماه اولین نمونه را رونماییی خواهد کرد .
افزایش تیراژتولید
ایجاد سود عملیاتی بعد از سالها
جدول گردش مواد
تراز ارزی شرکت
گزارش حسابرس ویژه و بازرس قانونی
در خصوص اقلام راکد و عملیاتی گفته شد که ۲۲۴ میلیارد تومان مربوط به شرکت اصلی است بدهکاران و ارزی و ریالی به رقم ۱۵۷ میلیارد کاهش یافته است و در حال پیگیری و وصول مطالبات ز وزارت کشور اتوبوسرانی و …. هستیم. اسناد واخواستی نیز ۶۷ میلیارد تومان بوده که ۱۰ میلیارد تومان وصول شده است و شرکتهای تابعه نیز ۱۶۴ میلیارد اقلام راکد دارند و تکلیف شده است در مجامع جهت تعیین تکلیف نهایی. و تقاضای ذخیره برای مطالبت مشکوک الوصول شد.
شرکت توسعه خودروکار مراحل نهاییی تسویه در حال انجام است که در ان زمان هزینه ها را شناسایی خواهیم کرد.
تکلیف به پیگیری و وصول مطالبات جهت وصول . در خصوص ذخیره در هیچ مجمعی توصیه نشده است ت منابع مالی وصول شود.و هیات مدیره تکلیف شده این موضوع تا وصول مطالبات و دخیره در اختیار هیات مدیره است. برای شرکت توسعه خودروکار هم تکلیف به تعیین تکلیف در سال ۱۴۰۰ شد .
در خصوص آمبولانس های تحویلی به وزارت بهداشت گفته شد که در اخرین تفاهم در فروردین ۱۴۰۰ بوده و در سال ۹۹ نهایی نشده بود و سازمان برنامه و بودجه داور است و امید وار به اخز تاییدیه سازمان برنامه وبودجه تا پایان شهریور فاکتور و در حسابها لحاظ گردد.
تکلیف به پیگیری و حذف این بند در گزارش ۶ ماهه شد.
در خصوص سود حاصل از فروش سرمایه گذاری های شرکت گفته شد که ارئه راهکار برای خروج از ماده ۱۴۲ که یکی از روش ها این موارد بوده است
در خصوص زیان انباشته ۳۸ هزار میلیارد ریالی و شمولیت ماده۱۴۱ قانون تجارت است و تکلیف هیات مدیره شد جهت ارائه برنامه جهت خروج از ان بند .
معاملات مشمول ماده ۱۲۹ قانون تجارت نیز به هیات مدیره تنفیذ گردید.
در خصوص دستورالعمل های اجرایی افشای اطلاعات و افشای فوری اطلاعات مالی و مدیریتی و نیز نماینده غیر موظف هیات مدیره گفته شد که افشای اطلاعات شرکتهای تحت کنترل توکن حسابرس مشکل داشته است. در بقیه موارد نیز تکلیف به رفع تمام بندهای مندرج و رعایت الزامات قانونی اسانامه و قانون تجارت و بورس گردید.
سوالات مجمع
در خصوص برنامه افزایش سرمایه گفته شد که برنامه دارند اما اقداماتی در حال انجام است و در صورت نهایی شدن گزارشات به اطلاع سهامداران خواهد رسید.
سهامدارن حاضر در شرکت از آقای توسلی مهر و شرکت تشکر کردند که در دوران تحریم تولید بهبود داشته است.
رفتن به بازار بالاتر ؟ دو سال سود آوری متوالی بعد از خروج از ماده ۱۴۱ امکان رفتن به بازار بالاتر را فراهم خواهد کرد.
مصوبات مجمع
صورت های مالی شرکت برای سال منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹و گزارش فعالیت هیئت مدیره مورد بررسی و تصویب مجمع قرارگرفت .
میزان سود قابل تخصیص و نحوه تخصیص سود بر اساس مصوبات مجمع به شرح ذیل می باشد: به دلیل زیان ده بودن شرکت سودی در مجمع تقسیم نخواهد شد.
سازمان حسابرسی به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و سازمان حسابرسی بازرس علی البدل انتخاب گردید.
روزنامه یا روزنامه های زیر به عنوان روزنامه کثیرالنتشار جهت درج آگهی های شرکت تعیین شد: اطلاعات دنیای اقتصاد
حق حضور اعضای غیر موظف و پاداش هیئت مدیره
حق الزحمه رئیس کمیته حسابرسی ماهانه به مبلغ ۰۰۰.۵۰۰.۱۷ ریال )بصورت ناخالص( مشروط به برگزاری حداقل یک جلسه در ماه و حق الزحمه سایر اعضاء کمیته به رئیس کمیته حسابرسی تفیض گردید
معاملات مشمول مفاد ماده ۱۲۹ اصلحیه قانون تجارت مورد تصویب مجمع قرار گرفت.
نوبت دوم مجمع عمومی فوق العاده شرکت ایران خودرو دیزل (خاور) با موضوع تداوم فعالیت شرکت با توجه به شمولیت ماده ۱۴۱، در تاریخ ۱۳۹۹/۱۰/۲۰ ساعت ۱۰ با حضور ۴۹% از سهامداران حقیقی و حقوقی برگزار شد.
اعضای هیات رئیسه
دکتر الگویی ریاست مجمع
آقای بیرامی نماینده ایران خودرو
آقای خسروی
آقای توسلی مهر به عنوان دبیر
جدول تولیدات ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹
جدول فروش مقداری ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹
جدول فروش مبلغی ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹
از جمله برنامه های شرکت با توجه به تغییرات مثبت موجود و گزارشات موجود و رشد و قراردادهای موجود برای خروج از مشمولیت ماده ۱۴۱ به شرح زیر می باشد
در حوزه کشنده، این شرکت تولید داخلی دارد و یک نمونه کشنده با اتاق جدید در حال تولید دارد که برای دهه فجر رونمایی می شود.
در حوزه ون هم اقدامات خوبی انجام شده است از جمله امضای تفاهمنامه با اورژانس کل کشور به تعداد ۲۱۰۰ دستگاه ون اورژانس همچنین شرکت در مناقصه دانشگاه علوم پزشکی اهواز برنده تحویل ۲۰ دستگاه امبولانس اتوبوسی سیار شده است.
شرکت در شرکت های زیر مجموعه در حوزه تامین موتور گیربکس محور و قطعات خودکفا شده است.
در حوزه ارتقا موتور و گیربکس نیز موتورهای ۴۵۷ که از موتورهای روز دنیاست در حال تولید است و استفاده می شود و یورو فایو نیز بعد از تست و استانداردسازی به تولید انبوه خواهید رسید.
در شرکت چرخشگر مگان خودرو نیز اقدامات و پروزه های ارزشمندی انجام شده است و در آذر ماه ۵۰ درصد تولیدات سال گذشته تولید داشته ایم. و زیرساخت و سرمایه گذاری ها را به روز کرده اند و فرارتر از انتظار رفتار شده است .
سوالات مجمع
ایران خودرو برای افزایش سرمایه آورده نداشته اند چرا برای خاور قرار است داشته باشند؟
قرار بر بررسی تمام موارد است و یک روش مد نظر نیست و امیدواریم بتوانیم بهترین روش ها را انجام بدهیم چون زیان انباشته شرکت مبلغ ۲۵هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.
با این زیان انباشته امکان اینکه مطالبات داشته باشند هست؟
سهامداران عمده مطالبات هنگفتی دارند و کمک کرده اند و حدود ۴۵۰۰ تا ۵ میلیارد تومان مطالبات سهامداران عمده را دارد.
در راستای تداوم فعالیت شرکت و اینکه چند سالی مشمول ماده ۱۴۱ است هیات مدیره مکلف گردید بررسی های لازم را ظرف ده روز برای راهکارهای موجود را برای خروج از ماده ۱۴۱ از جمله افزایش سرمایه از محل آورده نقدی فروش دارایی و … را بررسی تصویب و اعلام کند و مراحل را تا اخذ تاییدیه پیش ببرند که به تصویب مجمع رسید.
تجدید ارزیابی و معافیت تجدید ارزیابی تا اخر امسال زمان دارد آیا میتوانید انجام دهید؟ بله در دستور کار هیات مدیره قرار داده ایم تا ده روزه بررسی ها انجام شود و بتوانیم از بستر موجود و امکانات مجلس و دولت استفاده نماییم.
مصوبات مجمع
با توجه به موارد و گزارشات موجود تداوم فعالیت شرکت تصویب شد.
تکلیف هیات مدیره مبنی بر بررسی و ارائه تمام راه های موجود برای خروج شرکت از مشمولیت ماده ۱۴۱ ظرف ده روز
آخرینن افشای نماد |
۱۴۰۰/۰۷/۰۶: فروش ۱۷۵ دستگاه اتوبوس درون شهری دیزل به شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه
شهرداری تهران و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه بعنوان طرف اول قرارداد یا خریدار – شرکت ایران خودرودیزل بعنوان طرف دوم قرارداد یا فروشنده
۲.۹۶۰.۰۰۰ میلیون ریال هم زمان با ابلاغ قرارداد بعنوان پیش پرداخت – مبلغ ۲.۱۶۴.۸۸۹ میلیون ریال پس از صدور فاکتورهای محموله اول بنام خریدار و پیش از تحویل محموله ماه اول بعنوان مبلغ تکمیلی بهای خودروهای آماده تحویل – مبلغ ۲.۰۵۰.۱۷۲ میلیون ریال پس از صدور فاکتورهای محموله دوم بنام خریدار و پیش از تحویل محموله ماه دوم به عنوان مبلغ تکمیلی بهای خودروهای آماده تحوبل
بهای هر دستگاه اتوبوس با احتساب مالیات بر ارزش افزوده مبلغ ۴۱.۰۰۰ میلیون ریال بوده و بهای کل ۱۷۵ دستگاه معادل ۷.۱۷۵.۰۶۱ میلیون ریال خاهد بود که طی سه مرحله توسط خریدار پرداخت می گردد. زمان تحویل محصولات مطابق قرارداد تعداد ۹۰ دستگاه پایان شهریور ماه و تعداد ۸۵ دستگاه در پایان مهر ماه ۱۴۰۰ خواهد بود.(جمعا ۱۷۵ دستگاه)
۱۴۰۱/۰۱/۲۸: فروش ۱۳.۲۲ درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری سلیم (سهامی عام)
[/private