تاریخ آخرین بروزرسانی: ۵ مهر ۱۳۹۹
دکتر جواد صالحی اصفهانی:
تجربه سال ۱۳۸۹ این نکته را به ما آموخت که مردم فهم و شعور اقتصادی برای پذیرش افزایش قیمت سوخت را دارند. اگر مثل آن زمان دولت مردم را توجیه میکرد که یارانه بنزین به شکل نا عادلانه توزیع می شود و از نظر اقتصادی نیز ضررهای زیادی به اقتصاد ایران می زند و بهتر است به جای یارانه بنزین، یارانه نقدی توزیع شود، تبعات بالا رفتن بهای بنزین به مراتب کاهش می یافت. چنانکه در سال ۱۳۸۹ اصلاح قیمت حاملهای انرژی در ابعاد بزرگتری صورت گرفت اما عواقب اجتماعی آن به مراتب کمتر بود که نشان میدهد شیوه اجرای سیاست حذف یارانه انرژی به شکلی بود که از سوی جامعه پذیرفته شد.
👤 تیمور رحمانی
🔴متهم اصلی افزایش قیمت بنزین و همه قیمتها بدون هیچ تردیدی تداوم رشد نقدینگی است و تا زمانی که این متهم اصلی را محاکمه و مجازات نکنیم، افزایش قیمتها و تورم مهمان ما خواهد بود و جهش قیمتهایی که گاهی اوقات بنابه ملاحظات سیاسی سعی داریم آنها را ثابت نگه داریم، ما را غافلگیر خواهد کرد و اگر سیاستمداری هم از وقوع آن جان سالم به در ببرد، یقه سیاستمدار دیگری را خواهد گرفت.استدعا دارم اقتصادخواندههایی که با اصول اولیه و بنیادین اقتصاد آشنایی دارند، از نظام تصمیمگیری مطالبه کنند که تصنعی به کنترل و ثابت نگه داشتن قیمتها نپردازد.از شما خواهش میکنم از هیچ کنترل قیمتی حمایت نکنید تا اینچنین ضربات سهمگین به محرومان از ناحیه شوکهای قیمتی وارد نشود. احساس یک چیز است و تعقل چیزی دیگر و متاسفانه دنیای پدیدههای اقتصادی دنیای احساس نیست و با غصه خوردن برای محرومان مشکلی حل نمیشود. ما فقط زمانی میتوانیم از در امان ماندن محرومان خیالمان راحت شود که از شکلگیری زمینه و بستر برای جهشهای قیمتی جلوگیری کنیم. تازه آن موقع است که میتوانیم به بهبود وضعیت محرومان بیندیشیم./منبع: دنیای اقتصاد
👤ناصر یار محمدیان:
در بحبوحه افزایش قیمت بنزین در یادداشتی مشکل قیمت گذاری بنزین را شرح دادم و آن را شبیه سایر کالاهای دولتی دیدم که دچار فشردگی فنر قیمتی می شوند. درست مانند نرخ ارز که هر از چندگاهی دولت مجبور به آزادسازی قیمتی می شود و این بازارها را با جهش قیمتی مواجه می کند.
یک افزونه شهری به افزایش قیمت بنزین: مطالعات جهانی نشان می دهد شهرهایی که با هزینه های حمل بالاتری مواجه هستند فشرده تر هستند. برای مثال شهرهای اروپایی که مالیات های سوخت بالاتری نسبت به امریکا دارند، شهرهای فشرده تر و متراکم تری نسبت به امریکا دارند.
بنابراین اگر نسبت قیمت بنزین به همین صورت باقی بماند حرکت ازحومه ها به مراکز شهرها بیشتر می شود
👤 سعید لیلاز:
🔹آنچه مردم مطالبه میکنند، مبارزه با فساد است. اساس اعتراضات اخیر نیز این نبود که چرا دولت از یارانه یک عده ثروتمند کم کرده و به عده کثیری یارانه بیشتری پرداخت کرده است. این وظیفه هر دولتی است و مردم هم قطعاً با این اقدام همراه خواهند شد
👤 مهدی تقوی:
🔹توزیع پول حاصل از اصلاح قیمت بنزین، به مرور تورم زا خواهد شد و این سیاست نیازمند بازنگری جدی است. لذا اکنون شاید مهمترین اقدامی که باید انجام شود، بازنگری در مورد قیمت بنزین و توزیع منابع نقدی حاصل از آن باشد
👤 محمد خوش چهره:
🔹هماکنون بحث اصلی برقراری و تأمین امنیت است که این امنیت در حوزههای اقتصادی نیز تأثیر زیادی دارد. البته در حوزه امنیت ملی مقولههایی مانند حمایت از اقشارضعیف جامعه، دلجویی و اقناع مردم و حفظ پایگاه مردمی نیز جای میگیرد
👤جعفر خیرخواهان:
🔹 دولت توجه جدی خود را روی بخشهایی مانند گردشگری، مسکن و معادن بهعنوان پیشرانهای رشد اقتصادی بگذارد. با تقویت این بخشها و حمایت جدی از بخش خصوصی میتوان، فرآیند رشد اقتصادی و بهبود رفاه برای مردم را رقم زد
👤میثم رادپور:
🔹دراقتصاد کلان چالشهای بزرگی داریم که این چالشها اصلاح در سطوح خرد را دشوار کرده است. در غیاب نظام بازار آزاد که نرخها توسط دولت تعیین و ثابت نگهداشته میشود، دچار عدم تعادل میشویم/روزنامه ایران
👤غلامرضا ظریفیان:
استاد دانشگاه تهران: تصمیم بنزینی اخیر تا اینجا باعث تبعات و واکنشهایی در کشور شده که شاید کمتر در سطح تصمیمگیری درباره آن پیشبینی وجود داشت. چرا که با وجود پیشبینی دقیق در این مورد، چه بسا این تصمیم شکل دیگری پیدا میکرد.
👤علی سرزعیم:
تمام موارد افزایش قیمت بنزین را در سالهای گذشته بررسی کردم؛ معمولاً دو ماه شاخص قیمت بالا رفته و پس از آن پایین میآید. حدس من این است که اثر آن روی نرخ تورم کمتر از پنج درصد است.
👤علی سعدوندی:
🌀 نگرانی مردم از این جهت است که اعتمادشان را به دولت از دست دادهاند.
🌀 چرا از روز اول ماجرای بنزین، سوبسید بنزین به مردم داده نشد؟
🌀 چرا از تجربیات قبلی در زمینه هدفمندی یارانهها استفاده نکردیم؟
🌀 قشر متوسط جامعه فقیر شدهاند.
بر اساس آموزه های علم اقتصاد هر افزایش نرخی لزوما به کاهش تقاضا (بخوانید مصرف) نمی انجامد. اولا این افزایش نسبت به تورم سرسام آور چند سال اخیر ناچیز است. در واقع برای بسیاری از سبدهای مصرفی، قیمت نسبی بنزین نه تنها افزایشی نشان نمی دهد بلکه کاهش یافته است. مثلا مصرف صدک صدم درآمدی که شامل متمول ترین ثروتمندان است کاملا به قیمت کالاهای خارجی گره خورده است. در دو سال گذشته نه تنها نرخ ارز تا سه برابر رشد کرده بلکه به دلیل ارتقای محدودیت های تعرفه ای و غیرتعرفه ای قیمت های کالاهای لوکس خارجی حتی بسیار بیشتر از نرخ ارز بالا رفته است. بنابراین سیاست جدید بنزینی نوازشی برای این قشر است و پیش بینی می شود این قشر به افزایش مصرف روی آورند.
👤محمدقلی یوسفی :
♦️توزیع نقدی یارانه جز ایجاد تورم تاثیری دیگر ندارد
⭐️« مسئولین پیشبینی نمیکردند که مشکلات اجتماعی و اقتصادی چنان عمیق است که وعده دادن یارانه به ۶۰ میلیون نفر مرهمی بر زخم مردم نیست. تجربیات گذشته نشان داده زمانی این پول به صورت نقدی به جیب مردم تزریق میشود، مجددا خود عامل تورم خواهد شد و مشکل مردم تنها این نیست مقداری پول بگیرند. آنها اشتغال، تامین آینده پسران و دختران جوان خود، امید به آینده و ثبات اقتصادی میخواهند. نتیجه تمامی این امور این بود که مردم ناراضی از وضعیت از فرصت بهره بگیرند نسبت به سیاست و کمکاری مسئولین اعتراض کنند. مردم بارها به دولت التماس کردند، در رسانهها کارشناسان نوشتند. نباید این افراد معترض را مخل جامعه خطاب کرد؛ مسئولین ما نمیخواهند بپذیرند که مشکلات بر هم انباشت شده و اکنون اعتراض خود را ابراز میکنند. دولت به جای اینکه بیاید مستقیم به مردم توضیح دهد که اکنون وضعیت کشور چگونه است و در جنگ با آمریکا قرار داریم، تلاش میکنیم مشکلات را حل کنیم. متاسفانه اکنون محکوم کردن اعتراضات، درد مردم را افزایش میدهد. در سطحی دیگر، افزایش قیمت بنزین هیچ مسالهای را حل نخواهد کرد؛ نه موجب پایان قاچاق بنزین میشود و نه تقاضا را کاهش میدهد. در مجموع نارضایتی مردم برحق است و کاملا منطقی به نظر میرسد نسب به وضعیت پیشآمده اعتراض کنند.
👤حسین راغفر:
باید در صلاحیت مسئولانی که اقدام به افزایش نرخ بنزین کردند، تردید کرد/ توزیع پول بنزین سم است
🔸 در شرایطی که در کشور مجاور ما هیجانهای اعتراضی وجود دارد باید در صلاحیت مسئولانی که اقدام به افزایش نرخ بنزین میکنند تردید کرد.
🔸علت افزایش قیمت بنزین جبران کسری بودجه است اما چون با فشار جامعه روبهرو شدند گفتند که میخواهیم آن را توزیع کنیم اما این توزیع سم است.
👤آلبرت بغزیان:
⭕️ سایر کالاها و خدمات نیز به دنبال افزایش قیمت بنزین گران خواهند شد. یک سری از افراد هنوز نمیدانند که این اتفاق روی بخش آنان چه تاثیری خواهد داشت. مثلا یک موبایلفروش، اقدام به پنهانکردن اجناس خود میکند در حالی که باید پرسید افزایش قیمت بنزین مگر چقدر روی یک گوشی ۱۰میلیون تومانی اثرگذار خواهد بود؟ او هم میخواهد ۲۰درصد افزایش قیمت دهد در حالی که این درست نیست. بهویژه اینکه همزمان شده با افزایش یا نوسان قیمت ارز و او فکر میکند که حتما قیمت بنزین ممکن است روی قیمت ارز هم اثر بگذارد! در حالی که این یک اتفاق کاملا تصادفی است که همزمان رخ داده است.
⭕️ این است که او فعلا حس میکند ممکن است افزایش قیمت بنزین به او هم اصابت کند پس از مدتی آرام میشود و میبیند که اتفاقی برای آن بخش نیفتاده و بنابراین، قیمت را کاهش هم میدهد. این تبعات دائما باید پایش شود. اینکه یک هفته است هیچ اتفاقی نیفتاده، دلیل نمیشود که اتفاق دیگری نیفتد. ممکن است فعلا بازار سکوت کرده باشد تا فرصتی که بدست آمد این کار را انجام دهد.
👤توکلی :
دولت باید این موضوع را چند ماه زودتر در صداوسیما مطرح میکرد و دیگر رسانهها هم به بحث میگذاشتند و مخالفان و موافقان اظهارنظر میکردند تا طرح پخته شود. دولت دو چیز را نمیگفت؛ زمان اجرا و میزان تغییر نرخها، اما امروز که دیگر طرح اجرا شده و همه مخالف هستند، شما هرقدر هم بیایید دفاع کنید هیچ تاثیری ندارد.
👤اکبر ترکان:
حذف کارت سوخت از ابتدا اشتباه بود. باید مردم با همان روش سهمیهبندی زندگی میکردند بعد قیمت اول و قیمت دوم تعیین میشد.
مابهالتفاتی درآمدی از این طرح وجود دارد؛ اگر این مابهالتفاوت را به اقشار ضعیف جامعه بدهند در جامعه اقدام جبرانی اتفاق خواهد افتاد اما اگر بگویند میخواهیم این درآمد را به ۶۰میلیون نفر بدهیم یعنی کشک! درحالی که بسته حمایتی باید فقط به ۵۰درصد از اقشار ضعیف مالی تعلق بگیرد با این هدف که این جمعیت، متوجه این حمایت دولتی شوند. وقتی بسته ۶۰میلیون را شامل میشود یعنی این درآمد به خانوادههای پردرآمد هم خواهد رسید. ۵۰درصد ضعیف حدود ۴۰میلیون نفر از ایرانیها را دربرمیگیرد. پس از آن، طرح باید به صورت واقعی و عملی اجرا شود تا مردم معنای تحقق عدالت اجتماعی را متوجه شوند چراکه هر چقدر اعتماد بالاتر برود پذیرش حرفها برای مردم راحتتر خواهد شد.
👤جمشید پژویان
گرانی ۳ برابری بنزین صدمهای به فقرا نمیزند. اعتراضات اخیر به بهانه افزایش قیمت بنزین بود، ولی دلیل اصلی آن مشکلات اقتصادی چند سال اخیر است/ آثار ثانویه افزایش قیمت بنزین روی کالاهایی است که در تولیدشان از نهاده بنزین استفاده میشود، مابقی کالاها به هیچ وجه نباید گران شوند.
👤کامران ندری:
«بر اساس برآورد دولت، افزایش قیمت بنزین تاثیری مابین ۳ تا ۴ درصد بر نرخ تورم خواهد داشت اما واقعیت این است که این نگاه تنها از زاویه افزایش هزینههای تولید است. اگر آثار روانی در نظر گرفته شود، افزایش نرخ تورم میتواند بیشتر از این مقدار باشد.»