تاریخ آخرین بروزرسانی: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳
وزیر پیشنهادی صمت برنامه های خود در حوزه خودرو را اعلام کرد / ۸ برنامه خودرویی گزینه «صمت»
«دنیای اقتصاد» نوشت:
محمد اتابک وزیر پیشنهادی صمت، در برنامه پیشنهادی خود، بخشی را به کالاهای بادوام مانند “خودرو” اختصاص داده که در آن مواردی مانند قیمت گذاری، واردات، مشارکت خارجی و البته ادغام مورد تاکید قرار گرفته است.
آنچه مشخص است “خودرو” به تنهایی می تواند نقش مهمی در کسب رای اعتماد وزیر پیشنهادی در مجلس ایفا کند.
او در برنامه ارائه شده به مجلس بر حذف تدریجی قیمت گذاری دستوری تاکید کرده است.
قیمت گذاری دستوری از دید فعالان صنعت خودرو عامل اصلی زیان دهی خودروسازان بزرگ کشور است، بنابراین این هدف وزیر پیشنهادی صمت با استقبال آنها روبرو می شود.
اما ایجاد بازار رقابتی از طریق مدیریت واردات هدفمند در جهت ارتقای کیفیت و تعدیل قیمت، دیگر برنامه اتابک در حوزه خودرو است.
برنامه پیشنهادی اتابک نشان می دهد وی مخالف واردات نیست و به آن به عنوان راهکاری برای ارتقای کیفیت و تعدیل قیمت نگاه می کند.
البته سرعت دادن به واردات خودرو کار چندان راحتی به خصوص در شرایط ارزی کشور نیست، اما به نظر می رسد با مدیریت بهتر منابع ارزی که به وزارت صمت اختصاص می یابد، می توان روند واردات را بهبود داد.
پشتیبانی از تولید در مقیاس های بزرگ و اقتصادی در تولید خودرو، دیگر برنامه وزیر پیشنهادی صمت است.
وی همچنین از ادغام های عمودی و افقی نیز صحبت به میان آورده است.
نخستین بار، مهرداد بذرپاش مدیرعامل پیشین پارس خودرو در میانه دهه ۸۰، موضوع ادغام خودروسازان را پیش کشید، اما با توجه به مخالفت علی اکبر محرابیان وزیر صنایع وقت، این پروژه پیش نرفت و بایگانی شد.
برخی معتقدند با ادغام خودروسازان، آنها می توانند ضمن استفاده از ظرفیت های یکدیگر، هزینه های خود را کاهش دهند، درست مانند نمونه های خارجی.
در بین دیگر اهداف مدنظر وزیر پیشنهادی صمت، بهبود زنجیره تامین و کاهش قیمت تمام شده محصولات نیز اهمیت زیادی دارد.
در نهایت اما هدف مهم دیگری که وزیر پیشنهادی صمت در حوزه خودرو ارائه کرده، توسعه تولید خودرو از مسیر مشارکت با برندهای خارجی در فضای رقابتی است.